__________________________
Viime vuosina Euroopassa tapahtuneet terrori-iskut ovat saaneet suomalaisetkin miettimään ylisukupolvista huono-osaisuutta ja syrjäytyneisyyttä maahanmuuttajaväestön keskuudessa aivan uudella tavalla. Miten ehkäistä maahanmuuttajataustaisten nuorten väkivaltainen radikalisoituminen? Näin joku päivä sitten televisiosta, miten viime aikojen tapahtumien keskiössä ollut Molenbeekin kaupunginosa Brysselissä oli ”radikalismin ehkäisemiseksi ja turvallisuuden lisäämiseksi” tuupattu täyteen poliiseja. Luvalla sanoen, en ihan usko tuon ratkaisun toimivuuteen.
Rasistit ovat jo
kauan pelotelleet palavilla ghetoilla ja no-go zoneilla. Molenbeekiä
voinee pitää ääriesimerkkinä epäonnistuneesta
kaupunkisuunnittelusta, ja siitä voi ottaa Suomessakin opiksi
semminkin, kun alueellinen epätasa-arvo on iso tekijä hyvä- ja
huono-osaisuuden jakautumisessa myös Suomessa.
Törmäsin taannoin
Hommaforumilla keskusteluun, jossa muuttamista suunnitteleva kyseli
muilta forumisteilta, missähän päin Helsinkiä olisi
maahanmuuttokriittisen soveliasta asustella: ”värähtelylle”
altistuneet alueet ts. sellaiset, joilla asuu paljon maahanmuuttajia,
laskettaisiin pohdinnoista pois. Yhtenä mittarina keskustelussa
käytettiin kaupungin vuokra-asuntojen määrää: näissähän
tunnetusti asuu paljon maahanmuuttajaperheitä. Tällä perusteella
esimerkiksi oma kaupunginosani Vallila (jota on hyvin vaikea
luonnehtia palavaksi ghetoksi tai edes kovin huono-osaiseksi
alueeksi, se on sosioekonomisesti on hyvin tasainen tulodesiileittäin
tarkasteltuna) rajautui pois liian mamupitoisena ja epäilyttävänä.
Olin aidosti kummissani tästä.
Tällaiset
määrittelyt ja rajankäynnit ovat tärkeitä siksi, että ne
saattavat muuttua itseään toteuttaviksi ennusteiksi. Katrine Fangen
huomauttaa, että tiettyjen alueitten määrittymisessä ”huonoiksi”
on kyse paitsi niiden suhteesta muihin alueisiin lähiympäristössä
(esimerkiksi muihin kaupunginosiin), myös siitä, miten nämä
alueet ulkoapäin määritellään ja millaisia ominaisuuksia niihin
liitetään (Fangen 2010, 145). Fangen puhuu alueisiin liittyvästä
syrjäytymisriskistä tilallisena poissulkemisena (spatial
exclusion), jossa useat syrjäyttämisen muodot kietoutuvat yhteen.
Toisaalta monilla pahamaineisilla alueilla on aidosti ongelmia,
huonoa asumisen tasoa, köyhyyttä, pahoinvointia, rikollisuutta,
päihteitä, joita mielikuvat ruokkivat ja saavat hyvinvoivat, myös
paremmin toimeentulevat maahanmuuttajat, välttämään kyseisiä
alueita entistä enemmän.
Kieli on valtaa,
myös valtaa syrjäyttää. Lotta Haikkola löytää ongelmia myös
suomalaisesta keskustelusta: epämääräinen puhe ”syrjäytyvistä
maahanmuuttajanuorista” ei auta nuoria, vaan sortuu vääriin
yleistyksiin ja stigmatisointiin eikä tunnista nuorten välisiä
eroja. Jo ”maahanmuuttajanuoren” käsite on ongelmallinen.
Lasketaanko siihen myös Suomessa syntyneet nuoret, onko lähtömaalla
väliä? (Haikkola 2015, 43-44.) Taustamuuttujat katoavat
yleistyksissä, ja nuorten ongelmat rodullistetaan – vaikka
todelliset syyt syrjäytetyksi tulemiselle olisivatkin muualla.
Ja niitä syitä on
monia. Fangen nostaa artikkelissaan tilallisen poissulkemisen lisäksi
esiin syrjäytymisen työmarkkinoilta ja koulutuksesta,
sosiopoliittisen (päätoksenteosta ja kansalaisosallistumisesta)
syrjäytymisen sekä suhteellisen, stereotypisoivan syrjäytymisen
(relational exclusion) (Fangen 2010, 133). Erilaiset huono-osaisuuden
muodot kietoutuvat yhteen jokaisen yksilön kohdalla hieman eri
tavoin, ja siksikin hyvää tarkoittavat yleistykset ovat
ongelmallisia. Suhteellinen syrjäyttäminen on tästä
mielenkiintoinen esimerkki. Fangen tarkoittaa käsitteellä erilaisia
ihmisryhmiin liitettyjä ominaisuuksia, olivat sitten todellisia tai
eivät, jotka ohjaavat kyseisiin ryhmiin kuuluviin ihmisiin
suhtautumista. Esimerkiksi suomalaisessa keskustelussa kuulee usein
väitteitä somalien ”laiskuudesta”, kyvyttömyydestä
työntekoon. Ahkera ja työssään pärjäävä somali
todennäköisesti pitäisi väitettä hyvin loukkaavana ja
rasistisena; toisaalta nuorta, vasta työelämään astumassa olevaa
se saattaa lannistaa. Miksi ihmeessä edes yrittää, kun ihmiset
pitävät kuitenkin laiskana? Nuori saattaa omaksua hyvin kielteisen
identiteetin, valtaväestön negatiivisen ja stigmatisoidun kuvan
omasta etnisyydestään, mikä saattaa jopa estää nuorta
käyttämästä kaikkia mahdollisuuksiaan (Fangen 2010, 148).
On vahvaa
tutkimusnäyttöä, että syrjintä johtaa syrjäytymiseen – jos
tulkitsemme syrjäytymisen ”virallisen” yhteiskunnan ulkopuolelle
asemoitumisena. Syrjintä heikentää yksilön psyykkistä
hyvinvointia ja etäännyttää yhteiskunnan jäsenyydestä. Myös
passiivinen ulossulkeminen ja huomiotta jättäminen ovat syrjintää.
(Mähönen.) Maahanmuuttajanuorten yhteydessä voidaan puhua
rasistisesta syrjinnästä, joka näyttäytyy nuorten arjessa monin
tavoin. Jo valmiiksi huono-osaiset ovat alttiimpia myös rasismille,
ja myös kokevat sen usein raskaammin (Fangen 2010, 150).
Toisen sukupolven
maahanmuuttajien – hyvin nuorina maahan tulleiden tai maassa
syntyneiden – ongelmat ovat aivan omanlaisiaan. Monesti nuorella ei
ole muuta kansalaisuutta kuin suomi ja äidinkielikin saattaa olla
jokin kotimaisista kielistä, mutta yhteiskunnan silmissä hän on
silti tavalla tai toisella ulkopuolinen. Työnhaussa vierasperäinen
nimi saattaa heikentää mahdollisuuksia, puhumattakaan
yhteisöllisistä ulossulkemisista ja avoimesta rasismista
esimerkiksi ulkonäön perusteella. Lisäksi toisen sukupolven
maahanmuuttajia painavat vielä edellisen sukupolven traumat: moni on
paennut sotaa ja vainoa, mikä saattaa heijastua myös perhe-elämään
esimerkiksi mielenterveysongelmina. Nuoret ovat usein myös kahden
kulttuurin risteyspisteessä. Vanhempi sukupolvi saattaa puhua
kotimaan kieltä ja noudattaa perinteitä, kun taas nuoria kiinnostaa
valtakulttuuri. Myös tämä saattaa aiheuttaa kahnausta.
On tärkeää
huomata, että perhe-elämän ongelmat saattavat johtaa
ylisukupolviseen syrjäytymiseen toisaalta samoista ja toisaalta eri
syistä kuin kantaväestön nuorilla. Työttömyys,
mielenterveysongelmat ja konfliktit perheessä periytyvät helposti
sukupolvelta toiselle (THL 2014) eikä näitä ongelmia ole tarpeen
rodullistaa. Samoin monet kulttuuriset ilmiöt toistuvat etnisestä
taustasta riippumatta: puutteellinen koulutus ennustaa työnsaannin
hankaluuksia niin maahanmuuttajataustaisilla kuin kantaväestölläkin.
Ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajilla kielitaito saattaa jäädä
vajavaiseksi, samoin koulutus. Toisen sukupolven ja hyvin nuorena
maahan muuttaneiden kohdalla asia on toisin, ja lähtömaata
merkityksellisemmäksi muodostuu koulutus ylipäätään, kuten
valtaväestöllä. (Fangen 2010, 152.) Toisaalta kulttuurinen
konflikti antaa ristiriidoille omat erityispiirteensä, jotka on hyvä
esimerkiksi sosiaali- ja nuorisotyössä tunnistaa.
Usein
suomalaisessakin keskustelussa kehotetaan maahanmuuttajia olemaan
”maassa maan tavalla” ja todetaan, että menestyminen
yhteiskunnassa on vain itsestä kiinni. Esimerkit kielen ja symbolien
keinoin tapahtuvasta ulossulkemisesta paljastavat, että vastuu
maahanmuuttajataustaisten integroitumisesta yhteiskuntaan on myös
sillä muulla yhteiskunnalla. Puhumalla kaikista muslimeista
potentiaalisina terroristeina saatamme edesauttaa terrorismin kasvua.
Toisekseen
jokaisella on oltava oikeus omaan kulttuuriin, oli se sitten
valtakulttuuri tai jokin muu. Sinänsä, kuten Fangen huomauttaa,
kansallisvaltiot ylipäätään ovat rakentuneet ”meidän” ja
”muiden” väliselle kahtiajaolle, ja tätä rajankäyntiä
käydään ja rajoista neuvotellaan jatkuvasti (Fangen 2010, 150).
Tästäkin syystä suurimittainen maahanmuutto asettaa haasteen
kansakunnille: miten integroida uudet tulijat mitätöimättä heidän
omaa kulttuuriaan ja raastamatta heiltä identiteettiään?
Edes kansalaisuus ei
ole yksiselitteinen käsite. Pelkkä juridinen määritelmä ei
yleensä ihmisille riitä, vaan kansalaisuuteen liitetään helposti
muitakin ominaisuuksia. (Fangen 2010, 150.) Yhä edelleen monen
ajatuksissa ”suomalaisuus” viittaa vaaleaihoiseen, suomea (tai
ruotsia) äidinkielenä puhuvaan ihmiseen. Määrittely sulkee pois
jo lukuisia Suomessa syntyneitä ihmisiä ja jopa kotoperäisiä
vähemmistöjämme – ovatko Suomen alueella asuvat saamelaiset
suomalaisia? Lisäksi vaaditaan tietynlaista elintapaa ja kulttuuria.
On toki oikein, että maahan tulleilta ihmisiltä velvoitetaan Suomen
lain noudattamista ja jokin kansalliskielistämmekin olisi hyvä ihan
oman elämänlaadun kannalta opetella, mutta kuinka pitkälle omasta
kulttuurista on luovuttava tullakseen hyväksytyksi suomalaiseksi?
Olisi kaikkien
kannalta parasta, ettemme me valtaväestönä ottaisi
määrittelyvaltaa asioista, jotka eivät koske meitä itseämme.
Perusteeton leimaaminen ja ulossulkeminen, koski se sitten
ihmisryhmiä tai asuinalueita, ei rakenna kuin korkeampia muureja
valtaväestön ja vähemmistöjen väliin. Tarvittaisiin
inklusiivista sosiaali- ja aluepolitiikkaa, ei katupartioita ja
lasikattoja.
Lähteet
Fangen, Katrine (2010): Social
exclusion and inclusion of young immigrants. Nordic Journal of Youth
Research, vol 18(2). S.133-156.
Gretschel, Anu & Paakkunainen, Kari
& Souto, Anne-Mari & Suurpää, Leena (toim.) (2014):
Nuorisotakuun arki ja politiikka. Helsinki, Nuorisotutkimusverkosto.
Haikkola, Lotta (2014): Epämääräinen
puhe syrjäytyvistä nuorista ei auta nuoria. Teoksessa Gretschel,
Anu & Paakkunainen, Kari & Souto, Anne-Mari & Suurpää,
Leena (toim.) (2014): Nuorisotakuun arki ja politiikka. Helsinki,
Nuorisotutkimusverkosto. S. 43-46.
Mähönen, Tuuli Anna: Syrjintä
näkökulmana syrjäyttämiseen. Kurssiaineisto.
THL (2014): Huono-osaisuuden
ylisukupolvisuudesta.
https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/nuorten-syrjaytyminen/huono-osaisuuden-ylisukupolvisuus
Viitattu 16.4.2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti