sunnuntai 8. maaliskuuta 2015

Kympin tytöt ja takapulpetin pojat

Olen tehnyt vuosien ajan työkeikkoja yläkouluilla, ensin ympäristökasvattajana, sittemmin sijaisopettajana. Jos olen jotain näinä vuosina koulutyöstä oppinut, olkoon se vaikka se, että mitään ei saa ottaa annettuna. Jokainen nuori on omanlaisensa, jokaisella opetusryhmällä aivan oma dynamiikkansa - tarvitaan siis tilannetajua sekä luonnollisesti varmuutta luottaa siihen. Aina ei onnistu, mutta näyttäkääpä minulle työntekijä joka ei koskaan mokaa.


Ilta-Sanomilla oli kieltämättä pelisilmää julkaista "kokeneen opettajan" tilitys juuri näin naistenpäivänä. Naiset mokomat kun ovat pilanneet peruskoulunkin!

Miehen mukaan opettajankoulutuslaitokselta opettajiksi valmistuu ihmisiä, jotka hallitsevat teorian, mutteivät elämän käytännönpuolta. Nykyopettajat ovat siirtyneet yhdeltä koulunpenkiltä toiselle, eikä heillä ole pelisilmää, eikä tuntumaa nuorten ihmisten elämään, mies väittää.

...– Itse olen miesopettaja ja väitän, että tunnen suomalaisen peruskouluikäisen pojan sielunmaiseman huomattavasti paremmin, koska itse edustan tätä sukupuolta. Tarvitaan tietynlaista pelisilmää, että osaa käsitellä villejä takapulpetin poikia.

Kanssani asuu opettajankoulutuksen saanut ihminen. Hän osaa kyllä tietääkseni pyyhkiä perseensä, maksaa laskunsa, solmia kengännauhat ja tietää, ettei keltaista lunta saa syödä. Ei sellaista ihmistä olekaan, jonka osaaminen olisi pelkkää puhdasta teoriaa eikä pätkääkään käytäntöä. Lisäksi en ole koskaan ymmärtänyt sitä monien oletusta, että pitkä kouluttautuminen tekisi ihmisestä jotenkin arjessa tyhmän. Eivät aivomme vain toimi niin, että kun opin, sanotaan nyt vaikka suhteellisuusteorian, unohtaisin yhtäkkiä miten syödään haarukalla ja veitsellä.

Ja jos lähdetään saivartelemaan, ihan primitiivisimpiä refleksejämme lukuun ottamatta kaikki toimintamme on opittua, taustaoletuksiin pohjautuvaa - siis teoreettista. Katsomme ulos, siellä sataa. Tiedämme, että sade kastelee, tiedämme myös, että saappaat suojaavat siltä. Puemme siis saappaat jalkaan lähtiessämme ulos. Ihan oikeassa elämässä teoriaa ja käytäntöä harvoin voi erottaa toisistaan, ja sitä paitsi siellä opettajankoulutuksessakin tehdään opetusharjoittelua, jotta teoreettiset asiasisällöt jalostuisivat opetuksen käytännöiksi. Ja tätä jalostustyötä tekee jokainen opettaja läpi uransa, sitä kutsutaan ammatissa kehittymiseksi. Ei kukaan ole täydellinen "koulun penkiltä" päästyään, ei missään muussakaan ammatissa.

Lisäksi kyseisellä opettajalla on hyvin kummallinen käsitys opettajien siviilielämästä. Monella saattaa olla hyvinkin konkreettista tuntumaa nuorten ihmisten elämään esimerkiksi omien, sukulaisten tai tuttavien lasten kautta. Lisäksi opettajan ammattitaitoon kuuluu pysyä perillä tavalla tai toisella nuorten arjesta ja heitä askarruttavista kysymyksistä. Näillä asioille välinpitämätön opettaja on huono opettaja.

Sitaattini jälkimmäinen pätkä paljastaakin, mistä tässä kitinässä oikeasti on kysymys: kaiken takana on kympin tyttö. Kuvittelin tämän kauhistavan stereotypian jääneen jo lähihistorian hämärään, mutta niin se vain Feeniksin lailla nousee tuhkasta yhä uudelleen ja uudelleen. Paitsi, että haastatellulla opettajalla on hyvin epämiellyttävä käsitys naisopettajista, ovat hänen käsityksensä oppilaista melkoisen rajoittuneita. Kuvaamassaan koulussa ongelmia saattavat hyvinkin tuottaa "takapulpetin pojat", mutta on yksisilmäistä kuvitella ongelmien olevan samoja kaikkialla. Tytöistä voi olla ihan yhtä paljon harmia, ja toisaalta pojat voivat olla todella kiitollisia opetettavia. Ja jos ei asenne koulunkäyntiin katso sukupuolta, ei sitä katso myöskään opettajan auktoriteetti. Kyllä ne hulivilihessut saa kuriin ja nuhteeseen ilman pallejakin, uskokaa tai älkää. Kyse on ammattitaidosta, asenteesta ja auktoriteetista, ei sukupuolesta.

En tietenkään väitä, ettei kouluissa olisi nykyään monenlaisia ongelmia, etteikö olisi hyvä että näistä asioista puhutaan ja etteikö olisi toivottavaa, että yhä useampi mies hakeutuisi opettajaksi. Valitettavasti ongelmat vain eivät korjaannu syyllistämällä opettajia vääränlaisesta ammattitaidosta tai väärästä sukupuolesta. Ne ovat helppoja syntipukkeja tilanteessa, jossa vaikeuksien syyt voivat olla mitä moninaisemmat ja usein pakenevat kasvottomiin rakenteisiin.


Ei kommentteja: