Sivut

maanantai 26. marraskuuta 2007

Ja viikon kuningataridea-palkinto menee...

...(rummun pärinää)... Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajuselle, joka suuressa viisaudessaan männäviikolla lausahti, jotta pääkaupunkimme keskustassa pitäisi autoilua lisättämän.

Mariaanien haudan syvyinen uuh.

Pajunen on onnistunut näkemyksellään nostattamaan aikamoisen myrskyn, eikä syyttä. Siinä missä muualla Euroopassa on vallitsevana tendenssinä nimenomaan rajoittaa keskusta-autoilua (esimerkkinä vaikkapa Tukholman tietullit, joista on saatu erinomaisia kokemuksia), lähtee Pajunen täysin eri linjoille kuunnellen ainoastaan rahan puhetta. Pajunenhan perustaa väitteensä ajatusmalliin, jonka mukaan kaupunkikeskustan pitäminen elävänä vaatii ostovoimaisia kansalaisia ja kun tällaiset ensiluokkaiset veronmaksajat tuppaavat kulkemaan autolla, on heidän liikkumisensa tehtävä mahdollisimman helpoksi.

Siinä Pajunen on oikeassa, että kaupunki ei pysy elävänä ilman ihmisiä. Ihminen on myös mukavuudenhaluinen eläin, joten liikkumisen paikasta a paikkaan b tulisi olla mahdollisimman helppoa, joustavaa ja huokeaa. Dekonstruoidaanpa Pajusen premissejä tässä illan ratoksi. Suomessa auto on toki statussymboli, ja julkisilla kulkuneuvoilla kulkeminen katsotaan monesti toisen luokan kansalaisten liikuttelemistavaksi. Asianhan ei toki tarvitsisi olla ollenkaan näin. Miksi ei kehitettäisi joukkoliikennettä niin, että se todella palvelisi kaupunkilaisia ja olisi vielä edullistakin? Asenteet eivät muutu hetkessä, mutta liikennesuunnittelun ja positiivisen imagomarkkinoinnin keinoin niihin on mahdollista vaikuttaa.

Minusta on käsittämätön ajatusmalli, että kaupungissa pitäisi välttämättä päästä joka paikkaan autolla. Eivät ne maksukykyiset asiakkaat jätä menemättä kauppaan, vaikka sitä varten joutuisikin vähän jalkapatikassa taivaltamaan. Entä shoppailukulttuuri? Eivät kai kaupasta toiseen liikkuvat ostoholistit vaihda autonsa paikkaa koko ajan. Monesti kuulee Tampereella puhetta myös kävelykatujen keskustan elinkeinoelämää näivettävästä vaikutuksesta. Ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi Kuninkaankatu on erittäin suosittu ostoskatu, jonka liiketilat ovat haluttuja.

Itse olisin valmis rajaamaan Tampereen keskustasta kokonaan yksityisautoilun pois niin, että tietyille alueille olisi pääsy ainoastaan julkisilla kulkuvälineillä, jalan tai polkupyörällä. Keskusta-alueen viihtyisyys ja vetovoima kasvaisi huomattavasti, kun siellä liikkuessa voisi keskittyä olennaiseen vailla turhaa stressiä vaikkapa parkkipaikan etsimisestä. Ilmanlaatukin paranisi huomattavasti, kun autojen päästöt vähenisivät radikaalisti. Tuskinpa Pajunenkaan Helsinkiin haluaa smog-ongelmaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.